Friday 15 April 2022

DIARY IN OIL ON CANVAS - THE WORLD IN FEMALE FORM



Exercises in free love







"Embrace" (2024), oil on canvas, 90 / 50 cm, 175 Euro







"Never let me go" (2022), oil on canvas, 90 / 50 cm, not available







"Lift me up" (2023) oil on canvas, 100 / 50 cm, not available







"Kiss" (2023) oil on canvas, 100 / 50 cm, not available







"You and I" (2023) oil on canvas, 100 / 50 cm, not available





----------------------------

The Music paintings. I've been painting about music throughout the years. Some of my paintings on this theme are listed in the Portraits section. "Bach to basics" was inspired by Bach's uplifting Partitas for solo violin, "Ode to Joy" by Beethoven and the northern lights, "Nocturnes in the birch forest" by Chopin's piano music and "Music" by a scene in the movie "The Shawshank Redemption" (see link Duettino sull'aria )




"Ode to Joy" (2023) , oil on canvas, 100 / 60 cm, 160 Euro




"Bach to basics" (2022), oil on canvas, 100 / 50 cm, not available




"Chords of memory" (2022), oil on canvas, 100 / 50 cm, not available





Left: "Music" (2021), oil on canvas, 100 / 50 cm, not available

Right: "Nocturnes in the birch forest" (2022), oil on canvas, 100 / 45 cm, not available



----------------------------



 Left: "No title" (2020), oil on canvas, 100 / 45 cm, not available

Right: "North and South (Arctic and Namaqualand)" (2020), oil on canvas, 100 / 45 cm, not for sale



----------------------------


The Birch paintings. Stylized birches are part of many of my paintings, whether portraits or landscapes. To me they stand for grace and femininity.



"Autumn and spring in the birch forest" (2012), oil on canvas, 100 / 50 cm each, not available





"Dream" (2012), oil on canvas, 100 / 50 cm, not available






  "In the birch grove" (2022) oil on canvas, 100 / 100 cm, not available

 

 

 

 

 

"In the birch grove" (2022) commissioned painting, oil on canvas, 100 / 100 cm, not available

 

 

"(...)Universul lucrărilor sale este alcătuit din decupaje de realitate, văzute sau imaginate, reprezentând o lume bogată în forme, un univers străbătut de un puternic fior lăuntric, care pare a se dezintegra în substanţa fluidă a materiei picturale. Continua schimbare de decor pe care realitatea o oferă nu este rezolvată în manieră impresionistă, autoarea recurge la o arhitecturare riguroasă a compoziţiei şi alcătuieşte perimetre în care armonia, echilibrul şi lumina sunt dominante. Învăţând în mare măsură din Art Nuoveau, în compoziţiile sale apar zone de separaţie între motivul principal şi spaţiul înconjurător, realizate fie prin tehnica decupajului, fie printr-o grafie de un decorativism minuţios. Atmosfera lucrărilor se circumscrie unui realism din care nu lipseşte plăcerea fabulaţiei, a fantasticului, iar straneitatea compoziţiilor sale reiese şi din combinaţia de picturalitate şi grafism. Avem de-a face, într-adevăr, cu două modalităţi de exprimare, tablourile reprezentând tema Sudului - "Marea migraţie", "Lumea Nouă", "Africa", "Întoarcerea acasă","Visul unei nopţi de vară" - evidenţiindu-se printr-un puternic decorativism, într-o viziune aproape strict bidimensională. Peniţa sau penelul ei creează trasee puternice, incisive, conturând lucrurile cu acuitate şi mult spirit de observaţie. Pictura rămâne în mare măsură lineară, culoarea îmbogăţeşte imaginea, fără a-i transforma caracterul principal de desen. Peisajele apar ca nişte fundaluri de decor în care elementele decorative sunt înseşi personajele care le însufleţesc. În compoziţiile Nordului - "Simfonie nordică", "Nord", "Armonie în albastru", "Ocean", "Dansând cu valurile"- se manifestă ca un poet al vastelor întinderi srăbătute de o taină pe care nu o dezvăluie, ci dimpotrivă, o potenţează şi o amplifică. Culoarea nu mai e descriptivă, primeşte funcţia mai subtilă de creatoare de atmosferă. Toate  acele ceruri şi valuri care izbucnesc pe suprafaţa tablourilor par a fi nişte aurore boreale într-o ambianţă de griuri colorate încărcate poetic. Tensiunile expresiei plastice sunt interiorizate şi subordonate unei generozităţi de largă şi cordială cuprindere, în care putem distinge o trăsătură a feminităţii. Emma Ersek este o manieristă, în sensul că pentru ea comunicarea nu este lucrul cel mai important ci jocul gratuit al spiritului şi al ingeniozităţii creatoare de forme. În lucrările sale dă măsura reală a talentului său de desenatoare, utilizând tehnicile grafice pe care le obligă la efortul de transfigurare, la intrarea în câmpul de întâlnire al picturalităţii, al nuanţelor. Vehiculând un limbaj matur, rod al unei educaţii artistice sistematice în cercuri de studiere a artelor plastice dar şi în particular, Emma Ersek impresionează prin precizia meşteşugului şi diversitatea de exprimare, precum şi prin disponibilitatea tipic feminină, intuitivă şi complexă, prin care încearcă să ne facă să vibrăm în faţa frumuseţii lumii."

(Veronica Bodea Tatulea în deschiderea expoziţiei "Intre nord şi sud”, Braşov, ianuarie 2014)




"Home" (2012), oil on canvas, 85/150cm, not for sale




"New World" (2012), oil on canvas, 85/150cm, not for sale

 

 

 

Perseverând in maniera deja recognoscibilă, pictoriţa cucereşte din nou prin concreteţea deosebită a figurilor, dincolo de cromatica personala, printr-un halou straniu care izolează si particularizează fiecare element al naraţiei având şi valoare structurală in compoziţia privită strict din punct de vedere pictural. Reinterpretarea şi utilizarea in cheie personală a unui limbaj decorativ deosebit de complex care intervine cu mare efect in compozitii, sunt mijloace prin care artista incearcă parcă să-şi fixeze gândurile hoinare care se suprapun ca o pelicula peste liniştita suprafaţă a pânzei. Emma este o sentimentală şi din pânzele sale transpare nu atât forma cât “sufletul” elementelor, în dorinţa nu de a reda ci de a transmite. Lucrările sale meticulous elaborate cu o pensulaţie vibrată denotă o onesta asimilare a legilor de organizare compoziţională. Tablourile sale sunt ipostaze ale realităţii, expresii integratoare ale umanului şi captează interesul in funcţie de capacitatea de a se implica a privitorlui care percepe comparativ variaţia formelor simbolice structurate într-o coerenţă organică cu elemente reale, portrete – autoportrete, nuduri, animale exotice, păsări. Configurarea imaginii globale se datorează in cele din urmă restrângerii la câteva modele euritmice alese din posibilităţi combinatorii nesfârşite. Monumentalitatea desenului combinat firesc şi cu simplitate si eleganţă cu cascade decorative caligrafiate amănunţit, dezvăluie capacitatea integratoare a pictoriţei care ştie să discearnă in mulţimea de sugestii ale realităţii acea imagine aflată sub zodia fantasticului unde chiar elementele reale au o implicaţie derutantă. Dincolo de spaţiul propriuzis , sub pensula ei se făureşte o nouă lume, fabuloasă, pretext de configurare a unui cadru pentru noi legende ce se vor înfiripa în gândurile privitorului. Este evident că nu putem scăpa de atractivitatea imaginilor pe care ni le oferă Emma, de o delectare imediata si reală, ceva permanent proaspăt care confirmă caracterizarea făcută de ea insăsi: “o expoziţie despre frumuseţea si bucuria vieţii”. 
(Veronica Bodea Tatulea în deschiderea expoziţiei “Poveştile Şeherezadei”, Braşov, august 2013)


----------------------------


"From North to South" (2020), oil on canvas, 60 / 120 cm, not available




"Torrent of your delights" (2019), oil on canvas, 90 / 150 cm, not available


 

----------------------------

 

The Landscapes. "La Dumbravita" is inspired by the Dumbravita lakes, also known as "The Transylvanian Delta". More than 200 species of birds breed or stop here on their migrations. "Seasons in Transylvania" depicts the hills of Bran looking towards the Piatra Craiului mountains. "Seasons in Uzonka" is inspired by the landscape around the village Uzonka, a place where I have spent many days with friends. "La Sulina" was inspired by a holiday in the Danube Delta. Sulina is a small town in the heart of the delta, close to where the Sulina arm of the Danube meets the Black Sea. "Memories of Beauty" is a painted diary of the year 2019.

 


"La Dumbravita" (2020), oil on canvas, 60 / 100 cm, 180 Euro 

 

 

 

"Seasons in Transylvania" (2018), oil on canvas, 70 / 70 cm, not available

 

 

 

”Seasons in Uzonka” (2016), oil on canvas, 90 x 90 cm, not available

 

 

 

 

"La Sulina" (2019), oil on canvas, 70 / 50 cm, not available

 

 


 


"Memories of Beauty" (2020) 80 / 100 cm, oil on canvas, not available


----------------------------

 

The Aurora Borealis paintings. The aurora has been a recurrent theme in many of my paintings even before I got to witness this magnificent phenomenon in Norway in February 2019

 

 

"Northern Symphony" (2013), oil on canvas, 80/70cm, not available

 

 


"Aurora above Tromso" (2019) oil on canvas, 70 / 70 cm, not available


----------------------------


Harmony between man and nature is a recurrent theme in my art. The following paintings are grouped around this theme




"Harmony" (2019), oil on canvas, 70 / 70 cm, not for sale






"Harmony 2" (2019 / 2022), oil on canvas, 70 / 70 cm, 140 Euro





"Thoughts" (2014), 70x70 cm, oil on canvas, not available






"Connections" (2021) 100 / 50 cm, oil on canvas, not available



----------------------------


The following four paintings are of Biblical inspiration, as are "New World", "The seventh day of creation" and "Torrent of your delights" listed further up respectively down

  
 



"Song of Songs 2" (2018), oil on canvas, 70 / 70 cm, 170 Euro








"Song of songs" (2018) oil on canvas 70 / 70 cm, not available







”The days of creation” (2017), oil on canvas, 70 / 50 cm, not available








"Reader in the dark" (2020), oil on canvas, 100 / 50 cm, not available 



----------------------------


The Albatross and Seagull paintings. Though I live far from the sea and have never seen an albatross, these sea birds are for me a symbol of freedom and majesty and are present in many of my paintings. 





"Bach" (2013), 70x80 cm, oil on canvas, not available







 
"Tranquility" (2014), oil on canvas, 70x80cm, not available







"Dream with albatrosses and seagulls" (2013), 70x80cm, oil on canvas, not available




----------------------------



The African paintings, inspired by a safari in the Tanzanian savannah in the summer of 2010





"North and South" (2013), 80x100cm, oil on canvas, not available







"Dreaming Africa" (2013), 60x100 cm, oil on canvas, not available








"Days and nights in Africa" (2017), oil on canvas, 70 / 80 cm, not available











"Savannah" (2012), oil on canvas, 70/100cm, not available
 
 
 
 
 




"Migration" (2012), oil on canvas, 70/50cm, not available




----------------------------


The Ocean paintings, inspired by the waves of the Atlantic in France. The spring tide waves experienced where the Currant d'Huchet meets the Atlantic have left an indelible impression on me.






"Blue woman with birds at sunset and sunrise" (2013), 100x80cm, oil on canvas, not available









"Into the waves" (2012), oil on canvas, 80x100cm, not available









"Ocean" (2012), oil on canvas, 80 / 100 cm, not available




----------------------------


The last paintings in this section are the Joy of Life paintings. "A midsummer night's dream" is a painted diary of the year 2012. 






"A midsummer night's dream" (2012), oil on canvas, 50/100 cm, not available







 
"Life" (2013), oil on canvas, 60x110cm, not available








"The 7th day of creation" (2013), 60/110 cm, oil on canvas, not available







 
"Into the poppy fields" (2013), 60x110 cm, oil on canvas, not available








No comments:

Post a Comment